خلق گوشه‌ی دنج خواندن و نوشتن در فضای داخلی خانه

امتیاز دادن به این نوشته

با خلق فضای نشیمن در مقابل پنجره به‌عنوان شاه‌نشین، می‌توانیم هر اتاقی را جذاب‌تر کنیم. این یک روش عالی برای ایجاد یک مکان جدید برای نشستن،‌ مطالعه، نوشتن و یا مراقبه است، درحالی‌که از یک منظره زیبا به همراه نور طبیعی هم می‌‌توان استفاده کرد.

بعد از پست کردن خلق فضای نشیمن در پیج اینستاگرامم از دوستانم در خواست کردم کتابی را که به‌تازگی خوانده‌اند معرفی کنند. دو هدف اصلی داشتم یکی اینکه یک دید معماری داخلی به دوستانم دهم به‌منظور توجه بیشتر به فضای پشت پنجره‌شان و هدف بعدی‌ام معرفی کتاب‌‌های جدید بود.
در مورد پنجره‌ی شاه‌نشین لازم است این موضوع را بیان کنم که این مدل پنجره‌ها مربوط به معماری سنتی است و در خانه و فضای زندگی انسان امروزی به‌راحتی پیدا نمی‌شوند اما به نظرم دیدن یک سری فضاهای خاص باعث می‌شود چنانچه از آن مکانِ خاص خوشمان بیاید ذهنمان تلنگری بخورد و سعی کنیم با امکانات موجود و در دسترسمان این فضا را به طریق دیگر ایجاد کنیم.
اما در بین کامنت‌های دوستان خوبم که محبت کردند و کتاب‌هایی را که خوانده بودند معرفی کردند
نوشته‌ای از آقای مرتضا عباسی داشتم که کامنتشان توصیفی بود از کتاب حق نوشتن اثر خانم جولیا کامرون.نویسنده توصیه می کند که بهتر است در فضای داخل و بیرون محل زندگی‌مان برای افزایش بهره‌وری در خواندن و نوشتن ایستگاه‌های نویسندگی ایجاد کنیم که ذکر این نکته باعث کامل‌تر شدن مطلب و محتوای پست شد.

و همچنین کامنت و نوشته‌ای از آقای علی اندیشمند خواندم که نوشته بودند (گوشه‌ی کتابخونی فقط صندلی صفر جاذبه می‌خواد) من اول فکر کردم صندلی صفر جاذبه عنوان کتابی است اما بعد از سرچ متوجه شدم عنوان کتاب نیست و مدلِ خاصی از صندلی است و حسابی خندیدم و به خودم گفتم کنجکاوی تا به کجا؟
البته نتیجه‌ی جستجوگری‌ام خوب بود با یک مدل صندلی خاص آشنا شدم که عکسش را در زیر می‌بینید. شاید شما هم مشتاق شوید با رویکردی مدرن گوشه کتاب‌خوانی خودتان را خلق کنید.

نوشتن این پست برایم تجربه‌ی شیرینی بود چرا که علاوه بر بیان شدن دیدگاه معماری داخلی، نوشتنِ لیستی از کتاب‌ها‌یی متنوع از افراد متفاوت شکل گرفت، همچنین کامنت‌ها و گفتگوهایی که در خلال این معرفی‌ها ایجاد شد درگاهی را برای ورود به دنیای فکری و ذهنی دوستانم را پدید آورد.
در آخر من تمام کتاب‌ها را سرچ کردم و با حس کنجکاوی تمام، خلاصه‌ای از کتاب‌ها را خواندم و، به‌راحتی وارد فضای کتاب‌های جدید شدم، حس متفاوتی پیدا کردم و حتی به این نتیجهٔ شخصی رسیدم که گاهی یک کتاب متفاوت با سلیقهٔ همیشگی‌ام بخوانم.‌به نظرم این کار‌،‌یک نکتهٔ آموزشی در جهت رشد فردی و مفهوم پذیرش مثبت هم می‌تواند داشته باشد که پذیرای طرز فکرهایی متفاوت از خودمان باشیم.‌در خلال این فکرها یاد یکی از صحبت‌های سهیل رضایی افتادم که در ویدئویی بعد از بیان قصه‌ی دوست و همکارش به این نکته اشاره کرد که گاهی برای رشد و توسعه‌ی کارهایمان بهتر هست با افرادی که متفاوت با ما فکر می‌کنند همکاری داشته باشیم و حتی از آن‌ها نیز حمایت کنیم.
به نظرم از این طرز فکر می توانیم مفهومِ پذیرش دیدگاه‌های متفاوت، با حفظ احترام و دوستی‌ها در بیشتر عرصه‌های زندگی بهره بگیریم.
و در پایان لیست کتاب‌ها را خدمتتان معرفی می‌کنم.
تولستوی و مبل بنفش،‌اثر نینا سنکویچ،‌مترجم لیلا کرد
دفترچه ممنوع،‌اثر آلبا دسس په دس،خلاصه ای از کتاب،از سایت شخصی لیلا علی‌قلی‌زاده

دفترچه ممنوع  داستان زنی است که یک روز برای خودش یک دفترچه می خرد. دفترچه ای که فروشنده نمی خواهد آن را به او بفروشد و می گوید ممنوع است. او آن را از دید همگان پنهان می کند. او دلش نمی خواهد کسی متوجه بشود که چه چیزی در دفترش نوشته است. برای نوشتن دفترچه اش تا دیروقت بیدار می ماند. از وقتی دفترچه در زندگی اش پیدا شده به مسائل طور دیگری نگاه می کند و حتی متوجه شخصیتی می شود که در گذر زمان گم شده بود

ادبیات در مخاطره،‌اثر تروتان تودوروف

حق نوشتن،‌اثر جولیا کامرون،خلاصه ای از کتاب،از سایت شخصی مرتضا عباسی

نوشتن تبدیل تلخی‌ها و خشم‌های شخصی و اجتماعی به هنر است و تبدیل زبالۀ یأس و ناراحتی به طلای مهارت و موفقیت.

نوشتن، تشخیص و شناختن صدمات و ناراحتی‌ها به‌جای دفن آن‌هاست.

نوشتن نوعی گفت‌وگوی درونی و روشن‌کردن افکار است، چیزی مانند غذا خوردن است و هضم غذا.

نظریه دلبستگی جان بالبی، خلاصه ای از کتاب،از سایت شخصی علی اندیشمند

در نظریه جان بالی مظهر دلبستگی یا اتچمنت فیگور (attachment figure) از پدر و مادر یا مراقب اصلی در دوران کودکی آغاز می‌شود و در ادامه رشد و بلوغ قابل تعمیم به دوست و رفیق صمیمی، معلم یا استاد و یا معشوق و همسر نیز هست. بر أساس چهار مدل می‌توان رفتار انسان‌های اطرافمان را تفسیر و حتی تا حدود زیادی پیش‌بینی کنیم.

بدین گونه ما دارای سه شکل و گروه افراد ناایمن در سیستم دلبستگی هستیم و فقط یک شکل ایمن وجود خواهد داشت. سیستم دلبستگی از تلاش کودک برای پاسخ‌گیری از والد و مراقب و میزان پاسخگویی و اهدای احساس امنیت ذهنی به کودک، تشکیل می‌شود.

فکر کن یادبگیر موفق شو،اثر پروفسور کارولین لیف،خلاصه ای از کتاب،از سایت شخصی علی اندیشمند

حال پروفسور کارولین لیف دانشمند نامدار جهانی در رشته نوروساینس و علوم عصب‌شناختی، به این پدیده در آزمایشی اشاره می‌کند که بر روی تعدادی داوطلب آزمایش شده است. از این افراد در محیط آزمایشگاهی خواسته شده تا بر اساس اصول شکرگزاری یک نامه خطاب به خود بنویسند و در این نامه تا ۷۰ مورد در زندگی روزمره‌شان شکرگزاری و سپاس‌گزاری کنند. از ساده‌ترین چیز‌ها هم شروع می‌شود از لذت خنکی باد کولر بر روی پوست یا وجود تکه‌های یخ در یخچال منزل و نرمی پتوی ابریشمی که شب‌ها در آن می‌خوابند تا موارد بزرگتر و کلان‌تر در زندگی. این لیست شکرگزاری را در نامه‌ای خطاب به خود می‌نویسند و در فواصل منظم توسط مشاوران پروفسور کارولین لیف تحت بررسی قرار می‌گیرند.

جاسوس،اثر پائولوکوئیلو
آزردگان،‌اثر داستایوسکی
بوف کور صادق هدایت
زنان زیرک اثر،شری‌آرگو،‌مترجم سمیرا ساجدی
چگونه خشم خود را کنترل کنیم،‌‌‌اثر دویل جنتری
تهوع،‌ژان پل سارتر
خواستن توانستن نیست،‌اثر بنجامین هاردی،برشی از کتاب،از سایت شخصی میترا سالاری

وقتی دیدم هاردی می‌گوید «می‌خواهید تغییر کنید؟ پس محیط خود را تغییر دهید.» و تأکیدش بر این که «دست از سر قدرت اراده بردارید» کنجکاو شدم ببینم منظورش از محیط چیست؟

 «متوسط پنج نفری هستیم که با آنها نشست‌و‌برخاست می‌کنیم.»
– جیم ران، نویسنده و سخنران عمومی

خواستن توانستن نیست،‌اثر بنجامین هاردی،برشی از کتاب،از سایت شخصی نسترن کاشانی

در محیط‌هایی قرار بگیرید که انسان‌هایی با سطوح بالاتری از آگاهی و مهارت در آن زندگی می‌کنند. در این صورت است که شما می‌توانید رشد کنید و مهارت‌هایتان را به چالش بکشید.
جرات داشته باش،اثر فردریک فانژه،برشی از کتاب،از سایت شخصی حمیده نوروزی

“تلاش برای ایجاد اعتمادبه‌نفس هرگز خاتمه نمی‌یابد. برای جلوگیری از هر گونه نقصی بهتر است مرتب به آن رسیدگی شود.”

با به دست آوردن دوباره اعتماد به نفس، برای داشتن حسی خوب دیگر لازم نیست تصور کنید که از دیگران بهترید. حال میتوانید از موفقیت دوست‌تان بدون حسادت خوشحال شوید. به این ترتیب شما از روابط انحصار طلب به روابط آزادی‌خواهی می‌رسید که در آن هر کس برای خودش زندگی می‌کند.

طی روزهای آینده قصدم دارم خلاصه‌ای از کتاب‌های مطرح شده در لیست بالا را،از نظر پیشنهاد دهنده‌ی کتاب با ذکرنام بنویسم.

 

14 پاسخ

  1. ممنون بخاطر معرفی این همه کتاب خوب و صندلی قشنگ جاذبه صفر که شبیه صندلی مطب های روانکاوی یا مطب دندانپزشکا هست. من فکر می کنم این صندلی حالتی هست بین شق و رق نشستن و خوابیدن. و یک امواج خاصی مثل آلفا توی مغز تولید می‌کنه. توی دیجیکالا یک مدل با قیمت مناسب دیدم اما دسته نداره منتظرم یک مدل بهتر ببینم یا بدم نجاری واسم بسازه.

    1. سلام و وقت بخیر آقای اندیشمند
      خواهش می کنم، ممنون از شما بابت معرفی دو کتاب مفید دلبستگی جان دالبی و فکر کن ، یادبگیر،موفق شو پروفسور کارولین لیف و البته صندلی صفر جاذبه .
      راستی اگر صندلی رو گرفتید یا ساختید عکشو بزارید ما هم ببینیم به نظرم صندلی جذابی می تونه باشه
      قابلیت های جالبی هم دراه ، در سایت چند تا شو خوندم ظاهرا هم مناسب مطالعه هست و هم استراحت .
      باز هم ممنون از شما آقای اندیشمنداز مشارکت شما
      خیلی لطف کردید 🌸🌸🌸

    2. جالبه علی جان، اگر پیدا کردی یا ساختی عکسش را برای ما هم بفرست. من از شبیه چنین چیزی استفاده می‌کنم اما خوب برای این منظور کافی نیست. در واقع برای کنار ساحله اما من برای مطالعه استفاده می‌کنم.

  2. سلام خانم جویندۀ گرامی
    بسیار عالی نوشتید.
    این فوق‌العاده‌س که به وسیلۀ رسانه‌های شخصی، چنین گفت‌وگوهای خوب و بین‌رشته‌ای شکل می‌گیره و باعث به‌وجود اومدن ایده‌های جدید و آشنایی با دریافت‌های تازۀ هنری میشه. ممنون که با آن فرستۀ خلاقانه این امکان را فراهم کردید و سپاس که کتاب‌های مورد علاقۀ دوستان را معرفی کردید.
    دربارۀ کتابی که نقل قول کردم یک خلاصه در وبگاهم منتشر کردم:
    http://www.morteza-abbasi.ir/781/the-right-to-write/

    1. سلام و وقت بخیر آقای عباسی
      ممنون ام که نظرتون رو برای من نوشتید.
      دیدگاه های شما خیلی برایم ارزشمند است .
      و تشکر فراوان از ارسال لینک کتاب حق نوشتن جولیا کامرون
      موفق باشید🌸🌸🌸‎‎

  3. سلام خانم جوینده
    خوشجالم با سایت شما آشنا شدم من چند روز است کار روی سایت خود را شروع کرده ام در اولین فرصت آدرس آن را برایتان ارسال می کنم تا از تخصص شما در زیبا شدن آن استفاده کنم.البته اگر من را سرافراز کنید

    1. سلام مریم جان
      ممنون که به سایتم سر زدی، خوشحالم در حال راه اندازی سایت هستی،
      باعث افتخار من هست که بتونم نظر بدم.
      منتظرم برای من لینکو بفرستید.

      🌸🌸🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):