مرور و معرفی کتاب عبور از دیوارها

5/5 - (3 امتیاز)

در این مطلب به معرفی و بررسی کتاب «عبور از دیوارها کتاب خاطرات مارینا آبراموویچ» می‌پردازیم و مروری بر نکات مهم آن خواهیم داشت.

قبل از اینکه  سراغ مرور کتاب برویم یک قصه‌ی کوچک برگرفته از متن کتاب را بخوانیم:

روزی روزگاری دختری زیبا با موهایی بور کنار برکه‌ای نشسته بود و به آب نگاه می‌کرد. ناگهان ماهی قرمزی نمایان شد.دخترک دستش را در آب فرو برد و ماهی را گرفت، ماهی قرمز به او گفت:«اگر مرا رها کنی، سه آرزویت را برآورده می‌کنم.»دخترک هم او را رها کرد.

ماهی قرمز پرسید:«اولین آرزویت چیست؟» دخترک گفت :«اولین آرزویم این است که دست‌های بسیار درازی داشته باشم که تقریبن به زمین برسند.»ماهی گفت:« مشکلی نیست.» پس دست‌های دخترک بسیار بسیار دراز شدند و تقریبن به زمین رسیدندماهی دوباره پرسید:« آرزوی دومت چیست؟» دخترک گفت:«آرزوی دومم این است که دماغ بسیار درازی داشته باشم که تا وسط‌های قفسه‌ی سینه‌ام برسد. ماهی گفت:«کار بسیار ساده‌ای است.» و خیلی راحت انجام شد.

ماهی قرمز پرسید:« حال آرزوی سومت را بگو.» دخترک گفت: «می‌خواهم گوش‌های بزرگ، مثل گوش‌های فیل داشته باشم تا نصف صورتم را بپوشاند.ماهی جواب داد:«همین الان» و این گونه شد که دخترک زیبا به هیولایی با دست‌های دراز، دماغ گنده و گوش‌های بزرگ تبدیل شد.

ماهی پیش از رفتن به او گفت:« می‌دانم به من ربطی ندارد، اما می‌توانم بپرسم چرا می‌خواستی این شکلی شوی؟» دخترک جواب داد:« زیبایی موقت است، اما زشتی تا ابد ماندگار است.»

چرا مرور این کتاب؟

چرا خاطرات مارینا آبراموویج؟

چرا خواندن این کتاب را آغاز کردم؟

همه‌ی این سؤال‌ها جواب مشخصی دارند.

به بهانه‌ی پاسخ به دو سوال‌ اول سراغ نظر مترجم این کتاب خانم سحر دولتشاهی می‌رویم و نظر ایشان را درباره‌ی کتاب عبور از دیوارها(خاطرات مارینا آبراموویچ) (لازم به یادآوری است که مترجم این کتاب صرفن تشابه نام و نام‌خانوادگی با سحر دولتشاهی بازیگر محبوب کشورمان دارند).

کتاب «عبور از دیوارها» اثر یکی از مشهورترین هنرمندان پرفورمنس آرت (هنر اجرا ) «مارینا آبراموویچ» است.«مارینا آبرامویچ» لقب «مادر هنر پرفورمنس» را یدک می‌کشد. وی چند سال پیش در شبکه‌های مجازی با ویدیوی یکی از پروژه‌های هنری خود خیلی دیده شد؛ که در آن دو صندلی دو طرف یک میز کوچک قرار داده و افراد داوطلب می‌توانستند روی صندلی دوم و در سکوت، با نگاه این هنرمند روبه رو شوند.

«عبور از دیوارها» کتابی است که زندگی‌نامه وی را شرح می‌دهد. او شروع این اثر را با اتفاقات عجیب دوران کودکی از زمانی که خاطرات خود را به یاد می‌آورد آغاز می‌کند و تا زندگی معاصر ادامه می‌دهد. «مارینا آبرامویچ» حتا درباره آنچه که زمان تولدش پیش آمده نیز نوشته است. او در این کتاب ۳۹۷ صفحه‌ای با قلمی روان و لحنی صمیمانه از جزییات زندگی شخصی و هنری خود گفته است که بخش هنری آن را می‌توان بخشی از تاریخ هنر محسوب کرد.

اسم مارینا را پدرش برای او انتخاب کرده که اسم سرباز زن روسی بوده که پدرش او را دوست داشته و بر اثر انفجار نارنجک جلوی چشمانش کشته می‌شود. مادرش از این خاطره قدیمی عمیقن بیزار بوده و «مارینا آبرامویچ» فکر می‌کند برای همین مادرش از او دل خوشی نداشته است.

با توجه به فعالیت‌های هنری سخت و متفاوت «آبرامویچ» می‌توان درک کرد چرا شروع کتاب با مفهوم ترس و مواجه شدن با آن آغاز می‌شود. او گفته است برایش جالب است که ترس با کمک پدر و مادر و اطرافیانمان در وجود انسان ریشه پیدا می‌کند.

از دیگر ترجمه‌های سحر دولتشاهی می‌توان به کتاب دستور کارهای لازم برای شروع زندگی دوباره اثر مارینا آبراموویچ نشر نظر  اشاره کرد. این روزها در حال خواندن این کتاب هستم بعد از اتمام آن، از تجربیاتم در حین خواندن دستور کارهای لازم برای زندگی دوباره با شما صحبت خواهم کرد.

لینک زیر برای آشنایی بیشتر با مترجم:

 سحر دولتشاهی 

خواندن این کتاب می‌تواند برای همه‌ی کسانی که به خواندن زندگی نامه هنرمندان علاقه‌مند هستند مفید باشد.

همین‌طور این کتاب بیانگر نکات خوب و مفیدی درباره‌ی چگونگی ظهور خلاقیت و موفقیت در پس پشتکار و استقامت  در مسیر هنر است. نکات ارائه‌ شده در این کتاب به خواننده  اعم از هنرمندان و غیر هنرمندان با هر پیشه و تجربه‌ای کمک می‌کند تا نسبت به زمان، مکان و وجود خود درک عمیق‌تری پیدا کنند.

این کتاب نخستین بار در روز ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۶ توسط انتشارات کراوان آرکی تایپ منتشر شد.

از طریق لینک زیر می‌توانید اطلاعات کتاب را در سایت آمازون مشاهده کنید.

مشخصات کتاب در سایت آمازون

حالا برویم سراغ کتاب

در ایران اولین بار در سال ۱۳۹۸ این کتاب  توسط چاپ نظر و اورکا منتشر شد و تا حالا مهر ۱۴۰۱ به چاپ هفتم رسیده و به قیمت ۱۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

۱۳ فصل این کتاب در ۳۹۷ صفحه گردآوری‌ شده است. طرح جلد آن کپی از نسخه‌ی اصلی کتاب است که با توجه به محتوای اصلی کتاب انتخاب هوشمندانه‌ای است.

طراح اصلی جلد :

طراح جلد در ایران : روشنک مافی

فصل‌های کوتاه این کتاب با داستانی شروع می شود و با نشان دادن برشی خاص از یک دوره‌ی خاص از زندگی این هنرمند تلاشگر در هر فصل به پایان می‌رسد.داستان‌های ابتدایی که مانند کتیبه در ابتدای هر فصل نوشته شده است یکی از خواندنی‌ترین بخش‌های کتاب است. کل این کتاب را می‌توان تجلی نبرد هنرمند دانست.

کتاب عبور از دیوارها از منظر‌های متفاوت قابل تامل است.یکی از موضوع‌های اصلی این کتاب تجلی سکوت و ستایش سکوت در زندگی روزمره است.

هنرمند باید فضایی برای ورود سکوت به آثارش به وجود آورد. شما از طریق لینک زیر می‌‌توانید در رادیو راه توضیحات بیشتری را از دکتر مجتبی شکوری بشنوید:

رادیو راه| در ستایش سکوت

فصل اول کتاب با مفهوم ترس آغاز می‌شود. این‌که ترس چگونه در وجود آدم ریشه پیدا می‌کند، واقعن جالب است، با کمک پدر و مادر و اطرافیانمان. آدم اولش چه‌قدر معصوم است. از هیچ چیز خبر ندارد.

داستان من و کتاب: 

بخش‌هایی از کتاب عبور از دیوارها: هنرمند نباید به خودش و دیگران دروغ بگوید. هنرمند نباید ایده‌های هنرمندان دیگر را بدزدد. هنرمند باید دیدگاهی شهوانی نسبت به دنیا داشته باشد. هنرمند باید برای الهام بخشیدن به عمق وجود خود نگاه کند. هنرمند باید فضایی برای ورود سکوت به آثارش به وجود آورد. هنرمند باید مدت طولانی به ستاره های آسمان شب نگاه کند. هنرمند باید دوستانی داشته باشد که حالش را خوب می کنند. هنرمند باید بخشیدن را یاد بگیرد.
امتیاز دهی:
4.2/5

لینک خرید کتاب عبور از دیوارها:

خرید از انتشارات نظر

خرید از ایران کتاب 

خرید از دیجی کالا

نسخه‌ی الترونیکی این کتاب هنوز موجود نمی باشد(۵ مهر ۱۴۰۱)

4 پاسخ

    1. لیلا بانو
      🌸🌸🌸
      سلام
      خیلی دلم برات تنگ شده، ممنونم برام پیام گذاشتی.
      لیلا بانو خوندن این داستان برای منم تاثیر گذار بود.
      مواظب خودت باش.
      با ایمیل باهات در تماسم.ممنونم.
      🌸🌸🌸
      🌸🌸🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):