چگونه نقاشی را شروع کنیم؟- آموزش مراحل نقاشی

چگونه نقاشی را شروع کنیم؟
5/5 - (5 امتیاز)


چگونه نقاشی را شروع کنیم؟ برای شروع نقاشی بهتر است از چه ابزاری استفاده کنیم؟

ممکن است این سؤال‌ها از دغدغه‌های همیشگی شما هم باشد. در این مقاله درباره‌ی بسیاری از نکات مرتبط با یادگیری نقاشی خلاق صحبت خواهم کرد. برای شروع نقاشی 5 مرحله مفید با عنوان کارگاه ذکر شده است. ضمناَ (ضمنن ) در انتهای برخی از مطالب، لینکِ برخی مقالات دیگر را نیز افزوده‌ام تا اگر کنجکاو بودید، بیشتر مطالعه کنید.

در ادامه درباره‌ی همه‌ی انواع سبک‌های نقاشی – از استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مختلف مثل آبرنگ، رنگ روغن، مداد رنگ، اکلریک، گواش تا خواندن مقالات و بیانِ اهمیتِ نقاشی بداهه‌ و شهودی- 20 نکته‌ی ضروری در قالبِ 5 کارگاه متفاوت آورده شده که محور اصلی آن نقاشی خلاق است.

چه پیکاسو الگوی شما باشد، چه نقاشِ خنده‌ی ژوکوند (داوینچی)، به‌هرحال توی این پست با داشتن 20 تمرین رنگارنگ، می‌توانید اثری خلاق پدیدآورید که اثر انگشت شخصی شما بر روی آن باشد و همچنین بیانگر دیدگاه و درونیات شما است.

بحث‌های موجود با تمریناتی عینی و عملی در پایان هر بخش همراه است. پیشنهاد می‌کنم که تمرین‌های ارائه شده در آخر هر بخش را جدی بگیرید.

اگر هدفتان این است که یاد بگیرید که چطور نقاشی بکشید یا بخواهید در آن پیشرفت کنید، پس مدادهایتان را بردارید و با نکاتی که به شما می‌گویم کار خود را از همین‌الان شروع کنید. این اولین قدم برای شروع هر کارِ هنری است، خودباوری و از اشتباه نترسیدن.

ساختار مشترک در همه‌ی کارگاه‌ها:

فهرست مطالب

نخستین وظیفه‌ی یک هنرجو مشاهده و مطالعه‌ی طبیعت است. کار یک هنرمندِ نقاش در ابتدا بی‌شباهت به کار یک نویسنده نیست. او ابتدا باید مواد اولیه را تهیه کند، و زمان زیادی را برای ایجاد ارتباط با اشیا واقعی صرف کند. کیمون نیکلایدز

مرحله اول خط و طراحی ( کارگاه خط و طراحی)

مرحله اول شروع نقاشی

هنر با یک اندیشه، با یک الهام، در ذهن آفریننده‌ی آن آغاز می‌شود.

پس از خواندنِ مطالب و انجام تمرین‌های «کارگاه خط» از هنرجو انتظار می‌رود که بتواند:

 خط را تعریف کند.

زمانی که اندیشه‌ای در ذهن خلاق طراح، نقاش، معمار برای بیان و یا اجرا شکل می‌گیرد، نخست، با ابتدایی‌ترین وسیله‌ای که در دست دارد (مداد، زغال یا روان نویی) خطوط بی‌نظمی را روی کاغذ ترسیم می‌کند و به‌این‌ترتیب نخستین بازتاب‌های ذهن خود را روی سطح ثبت می‌کند.

گام اول: مشاهده‌ی صحیح

برای یادگیری طراحی، فقط یک روش درست وجود دارد و آن هم روش طبیعی است که هیچ ارتباطی با تکنیک و مهارت‌های فنی هنری ندارد.

یادگیری طراحی در واقع چگونه دیدن یا درست دیدن است و این یعنی چیزی فراتر از تنها نگاه‌کردن با چشم. منظور از دیدن، مشاهده به‌گونه‌ای است که شخص کلیه‌ی حواس پنج‌گانه‌اش را در یک‌زمان از طریق چشمش به کار گیرد.

یادگیری طراحی و نقاشی با درست دیدن

گام دوم:خط خطی کردن

شروع نقاشی با خط خطی کردن

اولین گام برای یادگیری نقاشی و سایر هنرهای تجسمی یادگیری طراحی پایه هست تا بتوانید آنچه در ذهن و خیالتان دارید تجسم ببخشید و آن را روی کاغذ ترسیم کنید. یادگیری طراحی، پایه و اساس در تمام هنرهای تجسمی است.

خط‌خطی کردن:

این شیوه طراحی به دست‌نوشته‌های عجولانه می‌ماند. نویسنده، سعی می‌کند در نهایت سرعت بدون توجه به شکل کلمات، اصولِ خوش‌نویسی و یا دستور زبان، فقط آن چه را که به فکرش می‌رسد بی‌درنگ به روی کاغذ منتقل کند.

مهم نیست که در چه مسیری حرکت می‌کنید(طراحی چهره، منظره و یا بی‌جان)، درهرحال، روشِ طراحی به شیوه‌ی خط‌خطی کردن را فراموش نکنید.

تمرین پایه:

روی صندلی خود راحت بنشینید و مقدار زیادی کاغذ طراحی دم دست خود قرار دهید. نگران به هدررفتن کاغذهای خود نباشید، دلیل این که من اصرار دارم از کاغذهای ارزان‌قیمت استفاده کنید، این است که هنرجویان به هنگام کار و پس از کشیدن یک اسکیس سریع، طراحی خود را به درون سطل آشغال می‌اندازند بی‌آنکه حتا به آن نگاه کرده باشند. فقط تعداد معدودی از طراحی‌ها تاریخ زده می‌شوند و به‌عنوان سابقه‌ی پیشرفت نگهداری شده، بقیه مثل روزنامه باطله به گوشه‌ای پرت می‌شوند. پس از خط‌خطی کردن نترسید. بکشید، مچاله کنید و دور بیندازید، بیشتر و بیشتر بکشید این است رازِ یادگیری طراحی است.

بهترین راه یادگیری طراحی ، و یادگیری نقاشی تمرین بی وقفه خط کشیدن است

گام سوم: طراحی پیشرفته

گام چهارم: ترکیب‌بندی یا کمپوزیسیون

در تمام گرایش‌های هنری، جای‌دادن و ترکیب کردن اجسام در زمینه، مسئله‌ی مهمی است. این عمل را کمپوزیسیون، یا فن ترکیب‌بندی می‌نامند.

برای واضح شدن موضوع مثالی را بیان می‌کنم:

تصور کنید در یک نمایشنامه به‌عنوان بازیگر تمرین می‌کنید ولی ناگهان به شما سِمتِ کارگردانی را می‌دهند. شما حالا دیگر یک عضو نیستید، شما حالا مسئول کل کار هستید. باید صحنه را ترک کنید و به جایگاه تماشاچیان بروید و از آنجا به دیدنِ دقیقِ نقل‌وانتقال بازیگران، اشیا روی صحنه و زمینه مشغول شوید.

ممکن است شما دقیقن بدانید چه نمودهایی را می‌خواهید و یا با خود بگویید: می‌دانم چه می‌خواهم، به طور مثال فاصله‌گرفتن از کادر، داشتن دیدی کلی، دارابودن نقشه و تمایل به تجربه، همه‌ی این موارد از شرایط طراحی کمپوزیسیون هستند.

چرا دانستن اصول ترکیب‌بندی برای همه‌ی افراد امری ضروری است؟

مرحله دوم رنگ (کارگاه رنگ):

بالاخره اثر یک هنرمند پذیرفته خواهد شد، اما نمی‌توان این اتفاق را جلو انداخت. هِنری ماتیس

پس از خواندنِ مطالب و انجام تمرین‌های «کارگاه رنگ» از هنرجو انتظار می‌رود که بتواند:

گام پنجم: رنگ شناسی 1

چرخه‌ی رنگ، رنگ‌های اصلی، رنگ‌های فرعی، رنگ‌های مکمل

کارگاه رنگ:

ما برای نشان‌دادن ِ جایگاه ویژه‌ی رنگ‌ها و همچنین معرفی انواع آن‌ها از شکلی تحت عنوان دایره‌ی رنگی استفاده می‌کنیم. در مرکز این دایره همان‌طور که در تصویر ملاحظه می‌کنید، مثلث متوازی‌الاضلاعی واقع است که سه رنگِ اصلی را در برمی‌گیرد.

رنگ‌های اصلی به زرد، قرمز، آبی اطلاق می‌شود که از ترکیب هیچ رنگ دیگر، به دست نیامده‌اند. گفتنی است که به رنگ‌های زرد، قرمز و آبی، رنگ‌های اولیه نیز اطلاق می‌شود.

از ترکیب رنگ‌های اصلی رنگ‌های فرعی (مکمل و متضاد) می‌نامند.

طرز تشکیل هریک از رنگ‌های ثانویه به شرح زیر است:

حاصلِ ترکیب زرد و قرمز، نارنجی است.

حاصلِ ترکیب زرد و آبی، سبز است.

حاصلِ ترکیب قرمز و آبی، بنفش است.

بعد از یادگیری طراحی وارد دنیای رنگ‌ها خواهید شد این کارگاه شامل دو بخش مهم است بخش تئوری رنگ‌ها و بخش عملی.

بعد از شناخت کلی از رنگ‌ها یک ابزار را مثل رنگ‌وروغن، آبرنگ، مداد رنگ و یا پاستل روغنی برای ورود به دنیای رنگ‌شناسی انتخاب می‌کنید، انتخاب متریال امری کاملن شخصی و سلیقه‌ای است.

گام ششم: رنگ شناسی 2

ساختن پالت رنگی، تضاد رنگ‌ها، وسعت رنگ

مرحله سوم مقاله خوانی (کارگاه مقاله‌خوانی ) :

باور دارم که من نقاشی را انتخاب نکردم، نقاشی مرا انتخاب کرد. ایران درودی

پس از خواندنِ مطالب و انجام تمرین‌های «کارگاه مقاله خوانی» از هنرجو انتظار می‌رود که بتواند:

 

گام هفتم: کارگاه مقاله و کتاب‌خوانی

در این کارگاه مقالات مرتبط با، مباحث هنرِ نقاشی در اختیارتان قرار خواهد گرفت، هدف از این کار ارتقای سواد تئوری هم‌زمان با کار عملی است.

لیست مقاله‌های پیشنهادی:

لیست کتاب‌های پیشنهادی:

مرحله چهارم تجربه (کارگاه تجربه):

چون نقاشی زندگی خودش را دارد. من سعی می‌کنم اجازه دهم که جاری شود. جکسون پولاک

پس از خواندنِ مطالب و انجام تمرین‌های «کارگاه تجربه» از هنرجو انتظار می‌رود که بتواند:

آشنایی با خط فکری هنرمندان

گام هشتم: معرفی هنرمندان

آشنایی با هنرمندان و خواندن آرا و افکارشان کمک می‌‌کند تا افکار و سلیقه‌ی فردی هنرجو با الهام از زندگی هنرمندان جهت خلاقانه‌ای به خود بگیرد.

آشنایی با مارینا آبراموویچ:

کتاب «عبور از دیوارها» اثر یکی از مشهورترین هنرمندان پرفورمنس آرت (هنر اجرا ) «مارینا آبراموویچ» است.«مارینا آبرامویچ» لقب «مادر هنر پرفورمنس» را یدک می‌کشد. وی چند سال پیش در شبکه‌های مجازی با ویدیوی یکی از پروژه‌های هنری خود خیلی دیده شد؛ که در آن دو صندلی دو طرف یک میز کوچک قرار داده و افراد داوطلب می‌توانستند روی صندلی دوم و در سکوت، با نگاه این هنرمند روبه رو شوند.

«عبور از دیوارها» کتابی است که زندگی‌نامه وی را شرح می‌دهد. او شروع این اثر را با اتفاقات عجیب دوران کودکی از زمانی که خاطرات خود را به یاد می‌آورد آغاز می‌کند و تا زندگی معاصر ادامه می‌دهد. «مارینا آبرامویچ» حتا درباره آنچه که زمان تولدش پیش آمده نیز نوشته است. او در این کتاب ۳۹۷ صفحه‌ای با قلمی روان و لحنی صمیمانه از جزییات زندگی شخصی و هنری خود گفته است که بخش هنری آن را می‌توان بخشی از تاریخ هنر محسوب کرد.

مرحله پنجم خیال ( کارگاه خیال ) :

در آینده هنر، فی‌البداهه و انتزاعی اجرا و ارسال می‌شود: ترکیبی از نور و فرم و رنگ. بی‌هیچ پیغامی. نَفَس عمیق شاعر. مایه‌ی شادمانی آنیما. بازگشت کامل به حسِ نقاشیِ شرقی، به‌ویژه مینیاتور ایرانی. در آینده، ماتیس‌های بسیاری مشغول به کار خواهند بود. بهمن محصص

پس از خواندنِ مطالب و انجام تمرین‌های «کارگاه خیال» از هنرجو انتظار می‌رود که بتواند:

از خیال‌پردازی تا تجسم بخشیدن و اجرایی کردن خیال و ایده پیش رود.

گام نهم: طراحی خیالی

چرا طراحی و نقاشی بداهه مهم است؟

کار هنری محصول تفکر است یا کشف و شهود؟

گام دهم: اجرای نقاشی

انجام قدم‌به‌قدم یک پروژه‌ی شخصی باتوجه‌به موضوعات مطرح شده در مقاله.

10 پاسخ

  1. درود بر مریم خانم نقاش
    در کلاس سمپوزیوم پول با شما آشنا شدم

    مطلب خوب و قابل تاملی بود

    بیشتر بنویسید.. من میام و سر می‌زنم به اینجا

  2. سلام مریم جان. چه سایت هنری و جذاب و تمیزی. نوع نگاهی رو که برای پرداختن به هنر نقاشی انتخاب کردی، خیلی دوست دارم. یه جوریه که انگار داری میگی همه می‌تونن نقاشی بکشن و از لذتش بهره‌مند بشن. اون مینی‌دوره‌ای که دربارۀ نقاشی بود رو کِی و کجا رونمایی می‌کنی؟ واقعاً مشتاقم بهش.

    1. سلام فاطمه جان، دوست عزیز من.
      چه قدر خوشحال شدم پیامتو خوندم.
      ممنونم که نظرتو در مورد سایتم برام نوشتی.
      فاطمه جان به زودی مینی دوره در سایتم بارگذاری خواهد شد
      و دوستان عزیز رو مطلع خواهم کرد.
      ممنونم که پرسیدی، خود هم سر تا پا اشتیاقم.
      🌸🌸🌸

  3. سلام سایت جذابی دارین دنبال یه سایت برای اموزش نقاشی بودم که با این مقاله شما برخورد کردم ترکیب نقاشی و معماری رو بی نهایت زیبا کار کردین تبریک میگم بهتون
    لطفا اموزش های بیشتری در این زمینه قرار بدین ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):