تمرین نوشتن

ویرایش شده برای پست اینستاگرام

 

متن دوم 

روش‌های شروع طراحی خلاقانه:

روش های معمول یاد گیری طراحی و نقاشی را شاید اکثرتان بدانید.
به آموزشگاهی در نزدیکی محل کار و یا زندگی تان بروید و در آن آموزشگاه ثبت نام کنید. یا کتاب‌هایی خود آموز را تهیه کنید و دست به کار شوید.
روش رایج این است که از ترکیب‌بندی که می‌بینید شروع به طراحی کنید.
شاید این موضوع بعد از مدتی برایتان کسل‌کننده باشد و شما در صدد آن باشید که آنچه در ذهنتان است را بر روی کاغذ بیاورید. میلی کاملن طبیعی، چرا که انسان تمایل دارد هرآنچه را که دیده به روش خاص خود بیان کند. روش‌هایی خلاقانه‌تر هم برای شروع طراحی وجود دارد که مانند روش‌های رایج و معمول نیست که در زیر به چهار نکته‌ی اساسی آن برگرفته از کتاب اساس طراحی با تخیل، نوشته‌ی برت دادسون اشاره خواهم کرد.

تذکر: برای یادگیری طراحی نیاز هست که ساعت‌های زیادی بر روی کاغذ طرح بزنید و سیاه‌مشق تمرین کنید.
تفکر خلاقانه و طراحی مکمل یکدیگر هستند

طراحی آزادانه یعنی موضوع طراحی را تشدید و اغراق‌آمیز نموده تا احساسات جدیدی را به بیننده القا کنیم.
طراحی دقیق، موضوع را به همان شکلی که هستند نشان خواهند داد و عمومن بیننده می‌داند موضوع چیست و هدف آن چیست.
طراحی اغراق‌آمیز یا به‌هم‌ریخته از یک موضوع، احساسات بیننده را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و آنها را تشویق به دیدن آن موضوع از دیدگاه‌های جدید می‌نماید.
در ادامه برایتان از چهار تکنیک توضیح خواهم داد:

1.اندازه‌ها را بزرگ‌تر کنید:
اندازه‌ها را اغراق آمیز کنید. تفاوت‌ها از مقایسه درک می‌شوند. اگر می‌خواهید چیزی را در طراحی خود بزرگ‌تر نشان دهید، آن را در کنار یک چیز کوچک قرار دهید.
اگر تنها یک موضوع دارید، در این صورت اجزای آن را در قیاس با یکدیگر قرار دهید.

 

بزرگ‌تر کردن بخشی از موضوع و در مقابل کوچک نمودن بخشی دیگر سبب تشدید طراحی خواهد شد.
این کار حس اغراق‌آمیزی ایجاد خواهد نمود که در واقع توجهات را به جنبه‌های خاصی از انسان یا حیوانات جلب خواهد نمود.
نتایج به‌دست‌آمده ممکن است جالب یا کسل‌کننده باشد اما همیشه توجه را جلب خواهد نمود.

2. به تفاوت‌ها اهمیت دهید:
تفاوت‌ها اطلاعات هستند. ما از چیزی آگاه هستیم که بیرون از پس‌زمینه‌اش قرار دارد.
یکی از روش‌های آشنا ساختن چیزهای غریب، نشان‌دادن تفاوت‌های آن است. و این یعنی دو عنصر را در یک طراحی قرار داده و تفاوت‌های میان آنها را نمایش دهیم.

به طور مثال مردی چاق را خیلی چاق‌تر و گنده‌تر و مردی لاغر را نحیف و باریک‌تر از آنچیزی که می بینید طراحی ‌کنید. اگر کمکی می‌کند می‌توانیم این دو مرد را به شکل مجسمه‌های پارک تجسم کنید.

3.تناسبات را به هم بریزید:
گاهی اوقات طراحی ترکیبی از چند منبع مختلف و اغراق‌آمیز نمودن ابعاد تفاوت‌ها جالب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

در اینجا گوستاو کوبرت هنرمند در صندلی راننده‌ی لیموزین گبی دلسی، فعال اجتماعی قرار داده شده است.
این طراحی بسیار خیره‌کننده است به این خاطر که چند لحظه‌ای طول می‌کشد تا بیننده متوجه شود که کوربرت عظیم‌الجثه است.

4.به‌هم‌ریختگی‌ها را هم به آن اضافه کنید:
افزودن به‌هم‌ریختگی‌ها به طراحی برای بسیاری از هنرمندان، حتی حرفه‌ای‌ها و باتجربه‌ها نیز کاری دشوار به‌حساب می‌آید.
حتمن می‌دانید که تمرین خوب دیدن، توانایی طراحی آزادانه را افزایش خواهد داد.

این روند را در دو مرحله به شما توضیح خواهم داد که به شما کمک می‌کنند تا از محدودیت‌ها رهایی یابید و در نتیجه طراحی خلاقانه‌تری داشته باشید.

در مرحله‌ی اول، بدون نگاه‌کردن، خطوط اصلی موضوع خود را با ماژیک مشکی بزرگ طراحی کنید.

همین‌طور که مشغول طراحی هستید، چشم از سوژه (عکس) بر ندارید.
اما گاهی در حین طراحی لازم می‌شود تا نگاهی به کاغذ بیندازید تا مطمئن شوید چیزی جبه جا کشیده نشده است.
زمانی که کار با خطوط اصلی به پایان رسید، یک روان‌نویس برداشته و بادقت سایه‌ها و جزئیات را اضافه کنید.
به‌هم‌ریختگی‌های حاصل از نگاه نکردن به طراحی به شما اطمینان خواهند داد که هرچقدر کار سایه زنی خوب باشد، طراحی هرگز دقیقن مطابق با تصویر اصلی نخواهد بود.

در پایان لازم به یادآوری است که این سبک از طراحی را با دوستان خود تمرین کنید و یا حتا می‌توانید شخصیت‌های تخیلی خلق کنید.
به هر حال با چشمان بسته نشستن و طراحی کردن و بعدن به نتیجه‌ی آن خندیدن همیشه جالب و هیجان انگیز خواهد بود. از این چهار روش در تمرین تفکر خلاقانه‌ی خود استفاده کنید و از نتیجه‌ی آن در زیر این پست بنویسید.

 

 

 

 

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):