طراحی معماری بنیاد زنان و نمود معماری زنانه در فضا

5/5 - (1 امتیاز)

طراحی بنیاد مطالعات زنان با رویکرد مفهوم برازندگی اجتماعی

مقدمه

هدف اصلی از این پژوهش، طراحی بنیاد مطالعات زنان با رویکرد مفهوم برازندگی اجتماعی بوده است. بدین منظور، با توجه به ماهیت جامعه‌شناختی مفهوم برازندگی اجتماعی و مطالعات انجام گرفته در آن حوزه، تلاش گردید ساختاری منسجم استخراج گردد تا در طراحی ساختمان بنیاد به این ابعاد توجه گردد.

در متون جامعه‌شناختی، برازندگی اجتماعی با مفهوم منزلت اجتماعی مترادف است. از سوی دیگر، همچنین بر پایگاه اجتماعی اکتسابی دلالت دارد که فرد در فرآیند زندگی اجتماعی و با تلاش خود و بر مبنای موقعیت‌هایی که در آنها قرار می‌گیرد به کسب آن مبادرت می‌کند. با توجه به اینکه مبنای قضاوت دیگران بر مبنای لیاقت و شایستگی فردی افراد است، این شایستگی در تعامل و یا عدم تعامل اجتماعی فهم می‌شود. به بیان دیگر وقتی افراد در موقعیت تعامل و کنش رودررو با یکدیگر قرار می‌گیرند، شایستگی‌ها و قابلیت‌های آنها امکان بروز می‌یابند و از سوی دیگر، توسط دیگران شناخته شده و به رسمیت شناخته می‌شوند. در واقع، در فرآیند تعامل و گفتگو، علاوه بر اینکه منزلت و جایگاه افراد مورد پذیرش قرار می‌گیرد، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های افراد علاوه بر امکان شناسایی و پذیرش، قابلیت رشد و توسعه نیز پیدا می‌کنند.

بنابراین برازندگی اجتماعی در این پژوهش دارای سه مولفه‌ی بنیادین منزلت اجتماعی، تعامل اجتماعی و توسعه است که در کنش متقابل با یکدیگر و با سایر عوامل محیطی، برساخته می‌شود. این مولفه‌ها با استفاده از آرای اندیشمندانی مثل وبر (منزلت اجتماعی)، هابرماس (گفتگو و کنش ارتباطی) و آمارتیاسن (توسعه به مثابه آزادی) بررسی شده و شکل گرفته‌اند.

زنان به عنوان بخش مهم و تعیین کننده‌ای از جامعه انسانی در طول تاریخ حیات انسان‌ها، به شکل‌های مختلف مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و حقوق و جایگاه آنها نادیده گرفته شده است. تلاش برای بازیابی و تعریف صحیح و متناسب برای این جایگاه در طی دهه‌های اخیر منجر به بازاندیشی در برخی از رویّه‌ها و نگرش‌ها گردیده است. کسب برازندگی اجتماعی برای زنان یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان اجتماعی در راستای کاهش تبعیض‌های غیر انسانی در تمام ابعاد و لایه‌های زندگی اجتماعی مدرن  است که ارتباط تنگاتنگی با ساختار و محتوای موجود دارد.

 

معماری به عنوان عنصری زنده در حیات انسانی، همواره در تعامل با اولویت‌های جاری انسان‌ها می‌باشد که هم از ویژگی‌های اجتماعی اثر پذیرفته و هم در جهت‌گیری و شدت و جایگاه آن ویژگی‌ها تاثیر می‌گذارد. بنابراین هر نوع معماری علاوه بر اینکه بازنمایی کننده ویژگی‌های ساختار اجتماعی حاکم است و تنگناها و امکان‌های آن را نشان می‌دهد، بر اساس ظرفیت‌های نهفته در خود، منجر به بروز و ظهور برخی تنگناها و امکان‌ها برای شهروندان و استفاده کنندگان خود خواهد شد. بر این اساس، پژوهشگر معتقد است اگر عناصر خاصی را در طراحی خود بگنجاند، در رفتارها، نگرش‌ها و کنش‌های افراد مرتبط با سازه‌ی مورد طراحی بازنمون خواهند شد و می‌توان این عناصر را در اجزای آن مشاهده کرد. از این‌رو، بنیاد مطالعات زنان برای دستیابی به اهداف خود از عناصر و مولفه‌های معماری کمک خواهد گرفت تا به دستیابی و تقویت برازندگی اجتماعی زنان یاری رساند و این شرایط را تسهیل نماید.

در طراحی این بنیاد بر اساس مجموعه‌ای از مطالعات صورت گرفته، تلاش گردیده است علاوه بر محوریت زنان در ساختاردهی کالبد این سازه که بحث اصلی مطرح شده می‌باشد، احترام گذاشتن به زنان و منزلت‌یابی و رشد آنان مد نظر قرار گیرد و در حین استفاده از سازه، ارتقا و استحکام منزلت زنان صورت پذیرد و فرآیند پویای برازندگی اجتماعی محقق شود.

مفهوم برازندگی اجتماعی براساس مطالعات جامعه‌شناختی صورت گرفته در این پژوهش، سه بعد دارد:

  1. منزلت؛ 2. تعامل و گفتگو و 3. توسعه.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):