معرفی کتاب|هنر و معماری

امتیاز دادن به این نوشته

اصول فرم و فضا
کتاب اصول فرم و فضا، نویسنده وسیوس ونگ، مترجم نسترن لواسانی، آزاده بیدار بخت، انتشارات نشر نی

کتاب‌های وسیوس وُنگ درباره‌ی اصول طراحی، از کتاب‌های کلاسیک آموزش هنر و طراحی در سراسر دنیا به‌شمار می‌رود.

وسیوس وُنگ در این کتاب بیشتر بر پایه‌ی تفکر اصولی تاکید دارد و با احساس و الهام چندان سر و کاری ندارد زیراکه ترجیح او این بود که با حداکثر عینیت‌گرایی ممکن و حداقل ابهام با اصول برخورد کند و در خلال کتاب به طور پیوسته این جمله را یادآوری می‌کند که نباید فراموش کرد طراح حلال مشکل است.

به نظرم این کتاب کمی خشک و رسمی نوشته شده، اما برای فردی که قصد دارد دنیای فرم و طراحی را از دریچه‌ی تئوری و اصولی ببیند و فرهنگ معلومات بصری‌اش را گسترش دهد مناسب است.

مبادی سواد بصری

کتاب مبادی سواد بصری، نوشته دونیس ا.داندیس، ترجمه مسعود سپهر، نشر سروش

به نظرم این کتاب در قفسه‌ی کتابخانه‌ی تمام دانشجویان هنر و کسانی که خواهان یادگیری مباحث هنری هستند پیدا می‌شود، نکته‌ی جالب این کتاب این هست که معمولن در ترم اول معرفی می‌شود و جز اولین کتاب مرجع و راهنما است اما به نظر من، بعد از اینکه سالیان سال در حوزه‌های مختلف هنری تجربه کسب کنی قادر خواهی بود از آموزه‌های این کتاب استفاده کنی، این مسیر رفت و برگشتی است که من در خوانش این کتاب طی کرده‌ام، اما خواندن این کتاب را پیشنهاد می‌کنم.

تمام این کتاب راهنمای مقدماتی و جامعی است برای هنرجویان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی که مشتاق هستند فهم درستی از پیام‌های بصری داشته باشند. در این کتاب به این نکته اشاره می‌شود که برای خلق اثر هنری غیر از ذوق نیاز به تفکری منضبط و رعایت اصول و فنونی معین است و برای بازکردن این مبحث پنج فصل از نه فصل کتاب را به نکات برجسته «دستور زبان بصری» اختصاص می‌دهد.

اما سواد بصری چیست؟
سواد بصری «یعنی توانایی فهمیدن و یا به‌وجودآوردن تصاویر»
سواد بصری یعنی: آموختن الفبا و دستور زبان ساده و ابتدایی برای دریافت و ارسال بهتر پیام‌های تصویری.
سواد بصری یعنی: آشنا شدن با مفاهیمی مشترک و همه‌فهم برای مطالعۀ تصاویر.
سواد بصری یعنی: شناختن عناصر جزئی بصری مانند نقطه، خط، شکل، رنگ، زمینه، ترکیب‌بندی، تکنیک، و …
سواد بصری یعنی: توانایی تحلیل یک پیام تصویری با تجزیۀ آن به عناصر اولیه و ارتباط بین آن‌ها.
سواد بصری یعنی: استفاده از عناصر و تکنیک‌های بصری برای بهتر رساندن مفهوم و محتوا و مقصود.

اصول و مبانی هنرهای تجسمی‌

کتاب اصول و مبانی هنرهای تجسمی‌: زبان‌. بیان‌. تمرین، تألیف محمدحسین حلیمی‌، نشر احیا کتاب

مبانی هنرهای تجسمی الفبای زیبایی‌شناسی است. هر اثر هنری برای جذب چشم انسان و انتقال زیبایی از تصویر به ذهن مخاطب، نیاز به رعایت فنونی دارد. هنرمند احتیاج به شناخت فیزیک چشم انسان و مطالعه رفتار او دارد، تا مناسب‌ترین اثر برای دیده‌شدن را خلق کند. به همین خاطر اگر هنردوست هستید و می‌خواهید یک اثر هنری را بفهمید یا هنرمند هستید و سعی دارید اثر هنری خلق کنید، بهتر است اصول و مبانی هنرهای تجسمی را بشناسید.
از بین کتاب‌هایی که در این زمینه وجود دارد کتاب مبانی هنرهای تجسمی تألیف دکتر محمدحسین حلیمی بیان شفاف و روانی دارد و تصاویر واضح و گویایی کتاب به کمک قلم روان نویسنده آمده و به طور خلاصه این کتاب شروع خوبی برای مطالعه و تمرین در این زمینه است.

 

 

 

 

4 پاسخ

  1. من کتاب مبادی سواد بصری رو تو کتابخونه‌ام دارم اما متأسفانه تابه‌حال اون رو نخوندم. تعاریفی که دربارۀ سواد بصری نوشته بودی رو خوندم و این پست بهانه‌ای شد تا از محتوای اون کتاب سر در بیارم.

    1. همان‌طور که اشاره کردم کتاب مبادی سواد بصری رو تقریبن همه‌ی دانشجویان هنر و معماری تهیه می‌کنند، اما به نظرم تا وقتی‌که فرد هنوز وارد دنیای کار نشده تو کتابخونه اش خاک می‌خوره. سارای عزیز اگر خوندی و نیاز داشتی می‌تونیم در مورد مباحثش با هم گپ بزنیم. 🌸🌸🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):