بداهه‌نگاری در دنیای طراحی

5/5 - (1 امتیاز)
تمرین خط کشیدن آزد

در آینده، هنر فی‌البداهه و انتزاعی اجرا و ارسال می‌شود: ترکیبی از نور و فرم و رنگ. بی‌هیچ پیغامی. نَفَس عمیق شاعر. مایه‌ی شادمانی آنیما. بازگشت کامل به حسِ نقاشیِ شرقی، به‌ویژه مینیاتور ایرانی. در آینده، ماتیس‌های بسیاری مشغول به کار خواهند بود. بهمن محصص

نقل‌قول محصص از این نظر در ذهنم ماندگار شده که مدتی است روی کلید واژه‌های بداهه، بداهه نگاری حساس شده‌ام. روزانه در کتاب‌ها و سایت‌های ایرانی و انگلیسی در این‌باره می‌خوانم که بخش‌هایی از نتایج پژوهش‌هایم را در دوره‌ی آموزشی ارائه کردم.
بسیاری از دوستانم بعد از دیدن مینی دوره‌ی مبانی هنرهای تجسمی، از روشِ اجرای بداهه نگاری سؤالاتی پرسیدند. برخی از آن‌ها بعد از شنیدن توضیحاتم به این موضوع اشاره کردند که آیا این روش برای کسانی که استعداد کشیدنِ یک خط صاف هم ندارند می‌تواند مفید باشد؟
غالبن می‌گویم در ابتدای مسیرِ طراحی و نقاشی ممکن است حتا نتوانیم یک خطِ صاف بکشیم اما باتکیه‌بر خلاقیت، هیجانات، غم‌ها و شادی‌هایی که از دل‌ِزندگی‌مان می‌جوشد، می‌توانیم سرچشمه‌ی اشتیاق خودمان را بیابیم و آن‌را بر روی کاغذ منعکس کنیم.

تمرین آزادانه خط کشیدن

خط‌خطی کردن کودک به روشنی نشان می‌دهد که او، دست و مدادش را بدون هدف روی کاغذ حرکت می‌دهد و در مسیر حرکت، خطی به‌جا می‌ گذارد. در این عمل، بایستی دریایی از جادو وجود داشته باشد. ادوارد هیل، زبان طراحی

شاید بپرسید چگونه؟

به نظر من نخستین گام در آموختن بداهه نگاری خط‌خطی کردن در طراحی است. در این حالت مداد یا هر ابزاری که در دسترستان است را بردارید و شروع کنید به خط‌خطی کردن. هرکسی با هر ابرازی می‌تواند به‌صورت بداهه عناصری را ترسیم کند و به حیطه‌ی طراحی گام نهد. البته در اینجا فقط به حیطه و قلمرو آن پا گذاشته و این گواهی بر آن نیست که تجربه‌ی او ارزش هنری هم داشته باشد. البته در بسیاری از موارد کُنشِ طراحی بداهه منجر به خلق اثری منحصربه‌فرد می‌شود. هدف، خلق ِ آثار حرفه‌ای نیست بلکه مقصود فقط طبع‌آزمایی و تجربه‌جویی است. پس از خط خطی کردن نترسید. بکشید مچاله کنید بیشتر و بیشتر بکشید این راز بداهه نگاری است.

 

از نقاشان بزرگِ بداهه‌پرداز می‌توان به:
جوزف بویز، رویو پل و موراندی اشاره کرد. دیدن آثار آن‌ها می‌تواند الهام‌بخش شما در بداهه‌پردازی باشد.

امیدوارم بعد از خواندن این مطلب بی درنگ مداد و یا هر ابرازی دیگری که در دسترستان است را بردارید و دست به کار شوید. در انتخاب ابزار سختگیر نباشید.

تمرین پیشنهادی:

سه موسیقی متفاوت و بی کلام، ترجیحن از موسیقی‌های کلاسیک را انتخاب کنید و همزمان با شنیدن موسیقی شروع به کشیدن خط بر روی صفحه کنید.
این تمرین می‌تواند به عنوان تمرینی پایه‌ برای شروع طراحی مفید باشد که علاوه بر ایجاد حس خوب، ترس از طراحی روی کاغذ سفید را کم می‌کند.

در انتها شما را به شنیدن این سه موسیقی بی‌کلام  در حین طراحی کردن دعوت می‌کنم.

1

2

3

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):