آشنایی با هنرمندان

امتیاز دادن به این نوشته

اثر خلاق را هنرمند به تنهایی به وجود نمی‌آورد، بلکه بیننده نیز با رمزگشایی و تعبیر کیفیت‌های درونی اثر، آن را با دنیای بیرون پیوند می‌دهد و به این ترتیب سهم خود را به کار خلاق اضافه می‌کند. مارسل دوشان

مارسل دوشان و هنر مفهومی

بر اساس یک نظرسنجی هنری، کاسه توالت مارسل دوشان (duchamp fountain) تأثیرگذارترین اثر هنری مدرن دنیا در تمامی دوران نام‌گرفته است این اثر از دوشان با عنوان «فواره» در مقام اول، تابلوی «دوشیزگان آوینیون» اثر پابلو پیکاسو متعلق به سال ۱۹۰۷ در مقام دوم، و تابلوی مریلین مونرو اثر اندی وارهول متعلق به سال ۱۹۶۲ در مقام سوم قرار گرفته‌اند. دوشان در سال ۱۹۱۷ این توالت را امضا کرد و آن را در نمایشگاهی به نمایش گذاشت؛ او با این کار دنیای هنر را بسیار شوکه کرد. سایمون ویلسون، کارشناس هنری می‌گوید: «انتخاب اثر دوشان پیش از آثار پیکاسو و ماتیس واقعاً شوکه کننده است. اما این انتخاب بیانگر پویایی هنر امروز و این نکته است که در هنر مهم‌ترین چیز فرایند خلاقه‌ای است که در اثر هنری، خود را به رخ می‌کشد و فرقی نمی‌کند که اثر از چه ساخته شده یا چه شکلی داشته باشد.».

 

 

هنر و جامعه به یکدیگر نیاز دارند، ولی این نیاز متقابل همواره به صورت‌پذیرش متقابل جلوه نمی‌کند. در دور‌ه‌هایی که هنرمند ارزش‌های مقبول جامعه و یا دستکم بخشی از آن را در اثر خود تعالی می‌بخشد، هنر و جامعه به‌سوی هم کشانده می‌شوند.

در جستجوی زبان نو، تألیف: رویین پاکباز

به این بهانه قصد دارم یکی از نقاشان معاصر موردعلاقه‌ام را معرفی کنم، کسی که توانست با انعکاس وضعیت جامعه سیاه‌پوستان و نفی نژادپرستی، هنر و عموم جامعه را با ارائه آثارش به هم نزدیک‌تر کند.

ژان میشل باسکیا

Jean-Michel Basquiat(American Artist)

ژان میشل باسکیا (باسکیت و باسکیه هم خوانده می‌شود) از هنرمندان خلاق و مشهور دهه‌‌ی 80 میلادی است و جزء معدود هنرمندانی است که آثارش در زمان حیاتش دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت. آثار و اندیشه‌های ژان میشل باسکیا را می‌توان نماینده‌ی سبک نئواکسپرسیونیسم (نو هیجان‌نمایی) دانست، سبکی که بر تاریخ و روایت تکیه دارد و مشخصه‌ی اصلی این سبک را در دنیای تجسمی می‌توان کشیدن پرتره و اندام و به‌کاربردن ِرنگ‌های زنده با کنتراست بالا دانست.
با بیانِ این مقدمه قصد دارم شما را به تماشای ویدئویی کوتاه، از نمایشگاه این هنرمند تأثیرگذار دعوت کنم، کسی که در سال 2017 یکی از نقاشی‌هایش رکورد پرفروش‌ترین نقاشی جهان را شکست.

 

C’est l’imagination qui donne au tableau espace et profondeur
(French Artist)Henri Matisse

این تخیل است که به یک تابلو، فضا و بعد می بخشد.
هانری ماتیس

هنری ماتیس، نقاش سبک فوویسم خیلی از سوژه‌های نقاشی‌هایش «پنجره باز» بوده است، ماتیس با الهام گرفتن از فضا و محیط اطرافش اما بدون توجه به رنگ‌های طبیعی آنها، احساساتش را با رنگ‌های متناقض و فوویسمی بیان می‌کرده است.

در پادکست زیر از علت نام‌گذاری سبک فوویسمی به معنای وحشی صحبت کردم.

آشنایی با هنرمندان

مریم جوینده
مریم جوینده
آشنایی با هنرمندان
/

ماتیس معتقد بود که موضوع‌ها در هر زمان، احساس‌هایی متفاوت را برمی‌انگیزند، در نتیجه در طبیعت هیچ‌چیز ثابتی را نمی‌توان یافت، اما نقاش آزاد است که دریافت‌های  پیاپی خویش را با هم ترکیب کند، ماتیس این روند را، بخشی از سازمان‌دهی احساس‌ها می‌دانست.
معروف‌ترین اثر شاخص ماتیس با عنوان پنجرهٔ باز «open window» مربوط به سال 1905 می‌باشد.

https://www.nga.gov/collection/art-object-page.106384.html

یان ورمیر

(Dutch Artist)Johannes Vermeer

یان ورمیر نقاش معروف هلندی که به علت انتخاب موضوعاتی از زندگی روزمره و عادی مردم و همچنین مهارت در به‌کارگیری نور طبیعی و پرداختن به جزئیات صحنه، به نقاش صحنه‌های خودمانی مشهور است.مانند تصویر زیر که زنی آبی‌پوش در حال خواندن نامه به تصویر کشیده شده.

آثار ورمیر غرق در نور است و در غالب آثار او، نور از پنجره‌ای به درون یک اتاق تابیده می‌شود و آدم‌ها و اشیاء را به‌روشنی نمایان می‌کند.خلق این ویژگی‌های منحصربه‌فرد عامل اصلی موفقیت او است.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در نقاشی‌های ورمیر تکرار یک سوژه در اکثر نقاشی‌هایش است.

ترسیم پنجره‌ای در سمت چپ کادر، دعوت نور طبیعی به داخل کادر و زنی به‌عنوان سوژه‌ی اصلی در وسط کادر، گاهی به او لقب نقاشِ زنان هم می‌دهند.

این مدل هنرمندانه دیدن و نقاشی کردن، از اشیاء اطراف و دوروبرش نشان‌دهنده‌ی مهارت و ذهن پویا اوست که با داشتن سوژه‌ای تکراری، آثاری متفاوت و چشم‌نواز خلق می‌کند.

در حین جستجو درباره‌ی آثار ورمیر توضیحاتی از تابلو زنی در حال نامه نوشتن با ندیمه‌اش را به زبان انگلیسی شنیدم که به نظرم جالب آمد.

توضیحات از طریق لینک زیر قابل‌دسترسی است.

https://soundcloud.com/ngireland/audio-guide-vermeer-woman-writing-letter-with-her-maid

گابریل پاچکو

 

 

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):